W Bytomiu w pełni otwarto przebudowaną ul. Piekarską
Charakterystyczna ul. Piekarska, z zabytkowymi cmentarzami i dodającymi jej klimatu zabytkowymi tramwajami, w poprzednich latach była już bardzo zniszczona. Jej odnowienie wykonano dzięki porozumieniu spółki Tramwaje Śląskie SA oraz gminy Bytom, reprezentowanej przez Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne.
W efekcie w ostatnich kilkunastu miesiącach ul. Piekarską przebudowano kompleksowo – z nową infrastrukturą podziemną (kanalizacyjną, wodociągową, gazową, teletechniczną), jezdniami, chodnikami, torowiskami, przystankami i oświetleniem. Koszt wyniósł blisko 60 mln zł brutto, z czego połowę w części tramwajowej.
Oficjalny powrót tramwajów na ul. Piekarską miał miejsce 28 października. Wcześniej tamtejszą linią nr 38 o długości 1350 m kursowały tylko wagony historyczne. Od końca października nieco wydłużoną linią na co dzień jeżdżą nowe wozy niskopodłogowe; zabytkowe – na przemian z nowymi tylko w dni wolne.
Po otwarciu przywróconej linii nr 38 na ul. Piekarskiej przez kilkanaście dni trwały jeszcze prace wykończeniowe, m.in. nawierzchniowe i brukarskie. Jak przekazał PAP w niedzielę Tomasz Sanecki z bytomskiego magistratu, tego dnia ul. Piekarską, a także będącą jej przedłużeniem ul. Sądową, otwarto dla ruchu na pełnej długości i w nowej, docelowej organizacji.
Zgodnie z informacjami miasta na ul. Piekarskiej m.in. wprowadzono ruch jednokierunkowy na odcinku od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Jainty i Wrocławską (w stronę centrum), oraz ograniczenie prędkości do 40 km/h, z wyjątkiem odcinków, gdzie obowiązuje limit 30 km/h (m.in. przy wyniesionych przystankach, tzw. wiedeńskich).
Na skrzyżowaniu ulic Piekarskiej i Powstańców Śląskich powstała nowa sygnalizacja świetlna, a na skrzyżowaniu ulic Sądowej i Powstańców Warszawskich przebudowano dotychczasową - w związku z rozbudową linii tramwajowej. Wyznaczono nowe drogi dla rowerów, od okolic skrzyżowania ul. Piekarskiej - Piłsudskiego do Placu Kościuszki oraz istniejącego ciągu wzdłuż ul. Wrocławskiej.
Wyznaczono nowe przejścia dla pieszych na ul. Piekarskiej i jej bocznych wlotach oraz oznakowanie miejsc, w których dopuszczono postój pojazdów. Wprowadzono podział pasów ruchu na wlotach do ul. Piekarskiej. Prócz limitów prędkości, wprowadzono ograniczenia tonażowe: zakaz wjazdu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 5 ton.
Koszt przebudowy ul. Piekarskiej wyniósł 58,7 mln zł brutto, z czego w części tramwajowej 29,5 mln zł (z dofinansowaniem funduszami europejskimi sięgnęło 76 proc.), w części wodno-kanalizacyjnej 6,2 mln zł, a w częściej drogowej – prawie 23 mln zł (w tym 8,5 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i 8,1 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg).
Przebudowę ul. Piekarskiej na całej długości – od skrzyżowania z ul. Sądową do przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich - zamówiono w lutym 2022 r. W przetargu wybrano tańszą z dwóch ofert, firmy Eurovia, pierwotnie opiewającą na 49 mln zł brutto.
Po stronie tramwajowej zamówienie dotyczyło realizacji zadania "Przebudowa torowiska w ul. Piekarskiej w Bytomiu wraz z ul. Sądową w Bytomiu". To element ponadmiliardowego "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko–Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego", współfinansowanego przez Unię Europejską.
W komunikacji tramwajowej ul. Piekarska to wyjątkowe miejsce w skali kraju – do niedawna tamtejszą linią nr 38 o długości 1350 m kursowały tylko wagony historyczne. Dotąd kończyły trasę przy kościele św. Trójcy. Teraz, dzięki zbudowanym połączeniom torowym, dojeżdżają do Placu Sikorskiego, który jest centralnym dworcem tramwajowym w mieście.
Bytomską jednotorową linię 38, w dotychczasowym kształcie, uruchomiono 10 lutego 1982 r. Od lat jeździł nią jeden z dwóch dwukierunkowych tramwajów typu N Tramwajów Śląskich: noszący imię Paulek wóz z 1949 r. albo Hildka z 1951 r. W obecnej perspektywie unijnej TŚ zamówiły dla linii nr 38, z której korzysta wiele starszych osób, dwa niskopodłogowe wagony Moderus MF 10 AC BD.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ jann/